l'Art Nouveau

    In de 20ste eeuw ontwikkelde zich een hele verzameling stijlen en technieken. De diversiteit uit de romantiek van de voorgaande eeuw werd in de 20ste eeuw alleen maar groter.

    In alle genres gingen musici en componisten zich laten inspireren door niet-Westerse exotische muziek en volksmuziek. Componisten gingen elementen uit de eigen volksmuziek in hun composities verwerken en creëerden zo nieuwe stijlen in de kunstmuziek.

    Bij de Impressionistische muziek is de sfeer belangrijker dan de emotie.

    Een ander belangrijk kenmerk van het Impressionisme is intimieit. Kleinere bezettingen hebben de voorkeur om subtiele klankbeelden te scheppen die een verfijnde, subtiele vorm krijgen.

    Impressionistische muziek is beïnvloedt door Oosterse culturen zoals Chinese, Arabische, Indiase en Hindoestaanse muziek. Imperssionistische componisten laten zich ook beïinvloeden door de volksmuziek uit eigen land zoals Spanje, Java, Japan, Rusland, Zuid-Amerika enzovoort.

    Programma:

      Ton Huijsman
      (1954)
      Aubade dans le bois
      Francis Poulenc
      (1899-1963)
      Mouvements Perpetuels
      • Assez Modéré
      • Tres Modéré
      • Alerte
      Erik Satie
      (1866 - 1925)
      l'Esotériste
      • Gymnopedie
      • Gnossienne
      Gabriel Fauré
      (1845-1924)
      Les Gents Heureux
      • Pavane
      • Sicilienne

      PAUZE

      Johannes Klier Gwerz en Sones
      Bernard van den Sigtenhorst Meier
      (1888-1953)
      Sprookjeswereld
      • Hymne aan de koning
      • De dwergen
      • Het betoverde woud
      • De ganzenhoeder
      • De prins en de prinses
      • Het huwelijk

      R. Hirato On Asian Shores

    Voorafgaand en na concert en tijdens de pauze kunt u programmaboekjes en CD's van Passe Partout kopen. De programmaboekjes kunt u ook aanschaffen in digitaal formaat zodat u ze kunt lezen op uw smartphone, tablet of E-Reader.


    Digitaal programmaboekje

    Het programmaboekje kunt u in verschillende formaten aanschaffen via onze webshop.